Als alle noten bij het opvragen van een eerder gemaakt muziekstuk door elkaar geklutst lijken zoals hieronder, dan moet je de oorzaak zoeken in een paar mogelijkheden die allemaal met het licentiemechanisme te maken hebben.

- Door elkaar gehusselde noten
- 121.gif (4.6 KiB) 11836 keer bekeken
Als de licentie niet geldig blijkt te zijn voor de computer (aanvraagcode, naam en licentie passen niet bij elkaar) dan zal MusiCAD de bestanden bij opslaan door elkaar klutsen. Bij opnieuw inlezen op dezelfde PC met ongewijzigde gegevens wordt de muziek weer 'ontklutst'. Op een
andere PC is de muziek dan volledig onbruikbaar... Om te voorkomen dat je muziek op termijn onbruikbaar wordt kun je het beste een licentie aanschaffen.
Hoe ontstaat het probleem:
- Overzetten van muziek (zonder licentie) naar een andere PC
- Wijzigen van hardware (moederbord, processor)
- Veranderen van de registratienaam. (Jan vd. Fiedel en Jan van der Fiedel zijn wat MusiCAD betreft niet de zelfde naam.)
- MusiCAD slaat de instellingen in de gebruikersmap. Bij gebruik van 1 PC door meerdere personen met een eigen inlognaam/map moet MusiCAD voor iedere inlognaam geregistreerd worden.
Eerdere versies van MusiCAD 3 waarschuwden niet of weinig als er een ongeldige licentie aanwezig bleek te zijn en bewaarden zonder veel gemopper de bestanden. Pas bij aanschaf van een nieuwe computer komt het probleem boven water omdat de muziekbestanden van soms jaren geleden onbruikbaar lijken geworden. Als de vorige PC nog beschikbaar is, is de remedie eenvoudig: zorg dat de licentie voor de oude PC in orde is, open op de oude PC de probleembestanden en als ze daar leesbaar waren, bewaar ze dan weer (bij voorkeur in een andere map).
Mocht de PC niet meer voorhanden zijn dan kan Musys Software de bestanden voor je 'ontklutsen' (mits je een licentie had of alsnog aanschaft).
Stuur daartoe de 'geklutste' muziekbestandjes (met de
reservekopie bestanden *.mc0 .mc1 enz.)) op naar de
musicad helpdesk.
In alle (vermoedelijke) licentieprobleemgevallen is het nodig om de registratieschermen opnieuw te doorlopen, en in het laatste scherm de knop verstuur te gebruiken. Hiermee zorg je ervoor dat we de benodigde gegevens krijgen om je verder te kunnen helpen.