Linux?

Vraagt u maar... (antwoorden mag uiteraard ook!)
Ben Goossens
Betatester
Berichten: 93
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 22:29

Linux?

Ongelezen bericht door Ben Goossens » do 07 jun 2007, 10:02

Is of komt er wellicht een Musicad versie voor het besturingssysteem Linux??

Ik denk er over om, naast Windows XP ook Linux te gaan gebruiken. Om eerlijk te zijn ben ik niet blij met de nieuwe Windows Vista.

Waarschijnlijk zal dus XP over enkele jaren niet meer ondersteund worden.
Aangezien ik, na de overgang van Windows 98 naar XP veel externe hardware niet meer kon gebruiken en ook prgramma's de afvalbak in konden, verwacht ik dezelfde problemen bij Vista.

Dus is Linux bij mij wellicht een optie geworden. Vandaar.

Met vriendelijke groeten,

Ben Goossens
Om te kunnen blazen, moet je zorgen dat je lucht genoeg hebt.
www.euphonia-boz.nl

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Ongelezen bericht door Musys » vr 08 jun 2007, 01:32

Een linux versie zou mogelijk haalbaar moeten zijn (C++Builder compileert in principe ook onder linux), maar ik vraag me af hoeveel belangstelling daarvoor is. Het is naar verwachting veeeeeel meer werk dan even alles alles opnieuw compileren... Tenzij er ineens voldoende belangstelling voor ontstaat komt er waarschijnlijk geen Linux versie van MusiCAD.

Voorlopig denk ik dat draaien onder Linux met de windows-emulator Wine een goede kans heeft, maar ik.heb e.e.a. nog nooit geprobeerd...

Ik zou me over het wegvallen van de 'ondersteuning' van XP voorlopig niet zo druk maken.

Ben Goossens
Betatester
Berichten: 93
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 22:29

Ongelezen bericht door Ben Goossens » vr 08 jun 2007, 09:54

Dank je voor het antwoord.

Ik was al bang dat het inderdaad een berg werk zou zijn.
En dat dan vergeleken met het werkelijke aantal verwachte gebruikers, ben ik met je eens dat het niet lonend is.

Ik heb wel eens iets gehoord over de mogelijkheid om Windows-programma's door middel van een emulatie programma onder Linux te laten draaien.
Ik heb alleen een keer een Windows emulatie zien werken op een Apple, waarmee dan Musicad werd gebruikt.

Inderdaad zal XP voorlopig nog wel ondersteund blijven. En daarna.... we zien wel.

Met vriendelijke groeten,

Ben Goossens
Om te kunnen blazen, moet je zorgen dat je lucht genoeg hebt.
www.euphonia-boz.nl

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Ongelezen bericht door Musys » za 09 jun 2007, 10:56

zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Wine voor meer info over WINE.

fredtdtje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 23 jan 2008, 17:23

Re: Linux?

Ongelezen bericht door fredtdtje » ma 26 mei 2008, 14:30

Ik ben enige maanden geleden tamelijk bruut naar Linux overgestapt in die zin dat ik voor al mijn windows-programmatuur een gelijkwaardig of beter programma heb gevonden met voldoende conversiemogelijkheden en derhalve geen nut zag in het aanhouden van een Windows-gedeelte op mijn computer. Als er behoefte aan is wil ik MusiCAD wel testen onder WINE, maar om eerlijk te zijn heb ik in Lilipond een programma gevonden dat aan mijn eisen voldoet (al zal dat zeker niet voor iedereen gelden bij gebrek aan grafische omgeving en gebrekkige afspeelmogelijkheden (geen herhalingen etc.)).

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: Linux?

Ongelezen bericht door Musys » ma 26 mei 2008, 14:42

Ik heb wel eens met de gedachte gespeeld om Lilypond als extra afdrukfaciliteit te ondersteunen, maar tot die tijd zou je met abc als tussenstation al een eind moeten kunnen komen.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of het het werkt...

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: Linux?

Ongelezen bericht door Musys » wo 17 feb 2010, 19:48

De laatste versies van Wine (een omgeving onder Linux waarmee Windows programma's onder Linux gedraaid kunnen worden) zijn steeds beter in staat om MusiCAD onder Linux te laten functioneren. Ik verwacht inmiddels eigenlijk dat vroeg of laat blijkt dat MusiCAD ook onder Wine/Linux te draaien is. 8)

Plaats reactie