foutcode bij PDF

Vraagt u maar... (antwoorden mag uiteraard ook!)
jan van hees
Berichten: 3
Lid geworden op: di 16 sep 2008, 16:22

foutcode bij PDF

Ongelezen bericht door jan van hees » wo 03 nov 2010, 13:25

Hallo Musys,

Als ik een muziekstuk op wil slaan als PDF-bestand krijg ik de melding: Exit code-13.
Het bestand wordt niet opgeslagen.
Wat is er aan de hand?
Groetjes,
Jan van Hees

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: foutcode bij PDF

Ongelezen bericht door Musys » do 04 nov 2010, 12:22

Als ik een muziekstuk op wil slaan als PDF-bestand krijg ik de melding: Exit code-13. Het bestand wordt niet opgeslagen.
Wat is er aan de hand?
Het maken van PDF-bestanden maakt gebruik van GhostScript. Problemen met GhostScript zijn vaak terug te voeren op ongebruikelijke fonts. Om hier snel achter te komen bewaar je het bestand onder een andere naam. Je zet vervolgens alle muziekopmaak op standaard (met de groene knop). Je bladmuziek ziet er dan weliswaar doorgaans niet meer zo uit als je aanvankelijke bedoeling, maar als je nu wel een PDF-bestand kunt maken weet je dat het aan de opmaak (en waarschijnlijk aan de gebruikte fonts) lag. Vervang in je originele bestand de ongebruikelijke fonts door gebruikelijker zoals Times Roman, Arial, Verdana en Courier.

Mocht het terugzetten van de muziekopmaak geen soelaas bieden dan kun je (eveneens met de groene knop, of [opties|standaard]) alle standaardinstellingen weer terug zetten met de knop [standaard])

Als ook dat niet werkt kun je MusiCAD herinstalleren (over de bestaande installatie heen) eventuele verminkte bestanden worden dan weer gecorrigeerd en alle instellingen staan weer op standaard. Bij herinstallatie blijven reeds gemaakte muziekjes uiteraard buiten schot.

Plaats reactie