dynamiektekens

Vraagt u maar... (antwoorden mag uiteraard ook!)
jan van hees
Berichten: 3
Lid geworden op: di 16 sep 2008, 16:22

dynamiektekens

Ongelezen bericht door jan van hees » ma 03 jun 2013, 13:21

Bij het uitprinten van mijn bladmuziek, wordt het onderste gedeelte van de f van fortisimo (dynamiektekens) niet afgedrukt.
De instellingen heb ik staan op: Times New Roman tekstgrootte 7.0 vertikale pl. -10.0. Veranderen van deze instellingen biedt geen soelaas.
Wat doe ik verkeerd?

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: dynamiektekens

Ongelezen bericht door Musys » wo 05 jun 2013, 10:29

Bij het uitprinten van mijn bladmuziek, wordt het onderste gedeelte van de f van fortisimo (dynamiektekens) niet afgedrukt.
De instellingen heb ik staan op: Times New Roman tekstgrootte 7.0 vertikale pl. -10.0. Veranderen van deze instellingen biedt geen soelaas.
Wat doe ik verkeerd?
Er gebeurt bij afdrukken iets eigenaardigs. Er is verschil tussen gewoon 'scheef' en 'italic' voor sommige letters zoals de f in 'times roman'. Op het scherm wordt de f vet-cursief als een echt andere letter weergegeven. Bij afdrukken wordt de f (kennelijk) alleen vet-scheef gezet waardoor de onderste helft van de letter weg lijkt te zijn (maar niet is, de scheve f komt niet onder de lijn uit, een echte italic (zoals deze f) wel. Was niet de bedoeling maar is een gevolg van de postscript-font-machinerie.

Als voor dynamiek een echt 'italic' font gekozen wordt, treedt het euvel niet op.

Plaats reactie