Tekst gelijkmatig verdelen?

Vraagt u maar... (antwoorden mag uiteraard ook!)
Buijs
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 sep 2010, 19:33

Tekst gelijkmatig verdelen?

Ongelezen bericht door Buijs » za 09 mar 2013, 11:18

Bij het invoeren van tekst komt deze erg wisselend qua afstand onder de noten te staan.
M.n. de tweede noot in de maat vraagt meer ruimte. Een meer gelijkmatige verdeling zou zonder handmatige bijstelling erg prettig zijn.
Is dat niet automatisch in te stellen? Zie bijlage.
Bvd..
Bijlagen
Whiskey in the yar OK.mc
(2.74 KiB) 483 keer gedownload

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: Tekst gelijkmatig verdelen?

Ongelezen bericht door Musys » za 09 mar 2013, 20:22

Bij het invoeren van tekst komt deze erg wisselend qua afstand onder de noten te staan.
M.n. de tweede noot in de maat vraagt meer ruimte. Een meer gelijkmatige verdeling zou zonder handmatige bijstelling erg prettig zijn.
Is dat niet automatisch in te stellen?
Tekst wordt uitgelijnd met de noten. Om ervoor te zorgen dat je tekst (die vaak meer ruimte nodig heeft dan de noten) moet je notenbeeld veranderen.
  • handmatig - verschuiven van de noten kan met <shift pijltje rechts>
  • automatisch - door minder maten op een regel te nemen
  • automatisch - door de nootafstand meer proportioneel te maken: langere noten krijgen meer ruimte. Pas maximale_nootafstand aan.
  • automatisch - door de minimale_nootafstand groter te maken; alle noten krijgen meer ruimte waardoor de tekst er beter onder past.
  • automatisch - door de fontgrootte kleiner te maken.
  • automatisch - door de tekstafmeting de nootpositionering te laten meebepalen: zet noot-tekstuitlijning aan voor de tekstsoort.

Vaak zul je een combinatie van de mogelijkheden willen gebruiken. In het muziekje hierboven werkt het prima om het aantal maten op 4 per regel vast te zetten.

Zie ook veel voorkomende vragen

Buijs
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 sep 2010, 19:33

Re: Tekst gelijkmatig verdelen?

Ongelezen bericht door Buijs » ma 11 mar 2013, 09:58

Musys schreef:
automatisch - door de tekstafmeting de nootpositionering te laten meebepalen: zet noot-tekstuitlijning aan voor de tekstsoort.
Dank voor de aanwijzingen.
Veel had ik al eens uitgeprobeerd. M.u.v. bovengeciteerde. Waar stel ik die in?
Bvd.

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: Tekst gelijkmatig verdelen?

Ongelezen bericht door Musys » ma 11 mar 2013, 10:42

Musys schreef:
automatisch - door de tekstafmeting de nootpositionering te laten meebepalen: zet noot-tekstuitlijning aan voor de tekstsoort.
Dank voor de aanwijzingen.
Veel had ik al eens uitgeprobeerd. M.u.v. bovengeciteerde. Waar stel ik die in?
Bvd.
De link noot-tekstuitlijning werkt inmiddels (werd eerst niet gevonden) ;-)
In versie 3.1 (build 626) is de mogelijkheid nog niet aanwezig; de web-help richt zich op versie 4

De instelling met 4 maten per regel werkt naar mijn idee overigens hier veel beter...

Plaats reactie