keyboard

Vraagt u maar... (antwoorden mag uiteraard ook!)
Ben Goossens
Betatester
Berichten: 93
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 22:29

keyboard

Ongelezen bericht door Ben Goossens » do 12 apr 2007, 10:06

Hallo,

Ik heb een oud computertoetsenbord wat een USB aansluiting heeft.
Nu is mijn idee om dat te gaan gebruiken als invoertoetsenbord. Immers je kan met de rijen toetsen ook ahw realtime inspelen.
Dus heb ik dat keyboard een beetje verbouwd. De lettertoetsen Q-P en Z-? heb ik wit gemaakt en de toetsen 1-0 en A-L zijn zwart, dus net zoals pianotoetsen.Natuurlijk heb ik de zwarte toetsen tussen B en C en tussen E en F verwijderd.
Nu heb ik geprobeerd om op die wijze een muziekstuk in te voeren. Ik constateerde dat de bovenste rij toetsen hele lage noten invoert en de onderste rij hele hoge noten. Maar het oktaaf tussen die twee vond ik niet.
Kan dat misschien op een of andere manier ingesteld worden?

MVG

Ben Goossens
Om te kunnen blazen, moet je zorgen dat je lucht genoeg hebt.
www.euphonia-boz.nl

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Ongelezen bericht door Musys » vr 13 apr 2007, 09:01

De toetsen rechts naast de P en links van de Z enz. doen ook gewoon mee.
Daar zit het ontbrekende octaaf.

Toetsindeling voor inspelen kun je helemaal zelf bepalen met de .MCK bestanden.

Ben Goossens
Betatester
Berichten: 93
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 22:29

Ongelezen bericht door Ben Goossens » vr 13 apr 2007, 11:27

Bedankt voor de tip.
Omdat ik veel met blaasmuziek werk heb ik de bovenste rijen ingesteld binnen het bereik van de instrumenten die in vioolsleutel spelen en de onderste rijen die in bassleutel spelen.
Het invoeren gaat veel gemakkelijker dan met de pijltoetsen en de entertoets of met de nootnamen (c, d, e enz) toetsen.
Ik kan de lengten aanpassen met de functietoetsen F5 tm F8.
Alleen mis ik de mogelijkheid om een rust in te voeren.
Is er een mogelijkheid om in deze klaviermode een toets, bv de inserttoets in het nummerieke gedeelte te programeren dat er een rust ingevoerd wordt?

Bedankt alvast.

Met vriendelijke groeten,

Ben Goossens
Om te kunnen blazen, moet je zorgen dat je lucht genoeg hebt.
www.euphonia-boz.nl

Ben Goossens
Betatester
Berichten: 93
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 22:29

Ongelezen bericht door Ben Goossens » do 19 apr 2007, 16:24

Hallo,

De manier om muziek in te voeren met het oude USB toetsenbord, zoals hier eerder is beschreven, werkt met het aangepaste STANDAARD.MCD bestand heel goed en vlotter dan met pijltoetsen en enter.
Echter, heb ik gemerkt dat er verschil in werking is met de eerdere built.
Daar kan ik wel met de pijltoetsen heen en weer in de al geschreven partij schuiven en indien nodig noten wissen of aanpassen. Echter in de huidige built (612) lukt het niet. Ook de rust invoeren lukt nog niet.
Is er soms een manier om ook dat in de klaviermode met een toets te doen?

Dan heb ik nog een tip.
Het gewijzigde STANDAARD.MCD bestand heb ik in de Musys map als een tekstbestand gekopieerd omdat ik bij de vorige update dat bestand kwijtraakte.

Met vriendelijke groeten,

Ben Goossens
Om te kunnen blazen, moet je zorgen dat je lucht genoeg hebt.
www.euphonia-boz.nl

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Ongelezen bericht door Musys » do 19 apr 2007, 22:08

Bij een update worden alle meegeleverde bestanden overschreven. Als je een toetsenbordbestand, sneltoetstoewijzingenbestand, standaardsjabloon oid wijzigt, sla dat dan onder een andere naam op, die laat MusiCAD bij herinstallatie ongemoeid.

Build 613 zou het wel moeten doen

Succes.

Ben Goossens
Betatester
Berichten: 93
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 22:29

Re: keyboard

Ongelezen bericht door Ben Goossens » zo 21 feb 2010, 17:20

Ik zat deze topic nog eens na te lezen en wil er graag wat aan toevoegen.

Het is nu bijna drie jaar later en de oplossing met het oude qwerty bord werkte niet handig genoeg. Het probleem was steeds het oversteken van de USB stekker omdat twee toetsenborden niet echt samenwerkten.
Ik heb een goedkoop USB midi keybord (midi-plus Jr) aangeschaft en die op een uitschuifbare lade onder het gewone computerbord geplaatst.
Het is nu heel snel mogelijk om een partij in te voeren.
Omdat ik niet echt kan spelen met dit keybord, voer ik alle noten eerst maar stuk voor stuk op de juiste toonhoogte in, nadat ik de nootlengte in MusiCad had ingesteld op de lengte die in het stuk het meest voorkomen. Dus als er heel veel achtsten in de partij zitten, dan voer ik alle noten als achtsten in en vul ook de voorkomende rusten in met lettertoets R.
Als ik dan een aantal regels heb ingevoerd, dan ga ik terug naar de eerste noot en breng de noten en rusten op de juiste lengte met functietoetsen F5 t/m F8
Ik heb ervaren dat dit voor mij de meest effectieve manier is om een partij in te voeren.
Natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden om partijen in te voeren, maar ik dacht dat deze manier wel heel erg gebruiksvriendelijk was.

Met vriendelijke groeten,

Ben Goossens
Om te kunnen blazen, moet je zorgen dat je lucht genoeg hebt.
www.euphonia-boz.nl

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: keyboard

Ongelezen bericht door Musys » zo 21 feb 2010, 23:54

Als je op deze manier noten invoert moet je er wel bijtijds aan denken dat je de invoermodus op invoegen moet hebben staan en niet op de (inmiddels standaard) overschrijf-modus.

Plaats reactie