maatsoort bij importeren van midi-file

Vraagt u maar... (antwoorden mag uiteraard ook!)
jozeevis
Betatester
Berichten: 5
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 14:54

maatsoort bij importeren van midi-file

Ongelezen bericht door jozeevis » ma 26 jan 2009, 17:21

Hoi, Arent,

Ben na lange tijd van iets anders doen weer eens met musicad aan het werk, nu om studie-cd's voor een koor te maken. Ik maak (uiteraard) zo veel mogelijk gebruik van het beschikbare materiaal op het net. Nou heb ik geen verstand van de techniek van midi, dus misschien komt mijn vraag wel daaruit voort.

Wat ik doe is een midi-file (http://www.manteau.de/files/hp_fear_no_danger.mid) met een beweging voor koor uit Purcell's Dido and Aeneas openen in musicad (dus gewoon via Ctrl-O en dan het opgeslagen midibestand selecteren en openen. Ik krijg dan je piano-rol te zien. In de linkerbalk staan titel, tempo en maatsoort en vervolgens de stemmen/midi-sporen. Wat ik nou niet snap is, dat er maatsoort 4/4 staat, terwijl het stuk in 3/4 is. Ik kan me haast niet voorstellen dat degene die de muziek heeft ingeklopt zo'n fout zou maken. Maar ik zie ook niet - in de tekst-voorstelling van de midifile - dat er überhaupt een maatsoort is opgegeven. Zou het kunnen zijn dat als je niet expliciet de maatsoort opgeeft de westerse standaard 4/4 wordt verondersteld? Hoe dan ook ik zou graag al in de piano-rol-presentatie de maatsoort willen wijzigen, anders moet ik het balk voor balk in de noten-presentatie doen - wat voor vier vocale, vier of vijf instrumentale stemmen plus basso continuo toch een hele klus is. Ik heb daarvoor echter geen knop of ander hulpmiddel gevonden in je piano-rol-scherm.

Stuur je je reactie ook naar mijn e-mailadres? Bedankt!

Vriendelijke groet, Jos Maas
vast bedankt en vriendelijke groet, Jos Maas

jozeevis
Betatester
Berichten: 5
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 14:54

Re: maatsoort bij importeren van midi-file

Ongelezen bericht door jozeevis » ma 26 jan 2009, 17:44

Hoi, Arent,

Laat ik daar nu meteen een reactie op moeten geven. Ik haal een tweede midi-file op (http://www.choeurjussieu.org/cuj/MIDI/P ... er-NWC.mid) en daar staat keurig 3/4 in de linkerbalk en in de tekstvorm zie ik ook netjes staan: "meter=3/4; cpt=24 cp32=8" staan (wat cpt=24 en cp32=8 betekenen ontgaat me dan weer, maar alas).

Maar mijn vraag blijft: kun je piano-rol zo veranderen, dat maatsoort te wijzigen is?

Vriendelijke groet, Jos maas
vast bedankt en vriendelijke groet, Jos Maas

jozeevis
Betatester
Berichten: 5
Lid geworden op: do 01 nov 2007, 14:54

Re: maatsoort bij importeren van midi-file

Ongelezen bericht door jozeevis » ma 26 jan 2009, 17:46

En dan vergat ik nog te melden, dat ik de beta-versie 302-638 gebruik. Jos Maas
vast bedankt en vriendelijke groet, Jos Maas

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: maatsoort bij importeren van midi-file

Ongelezen bericht door Musys » di 27 jan 2009, 13:11

Ik heb het gewraakte MIDI-bestandje met ontbrekende maatsoort ook in een paar andere sequencers bekeken, en die maken er 'gelukkig' ook een vierkwartsmaat van... 8)
Bij gebrek aan opgegeven maatsoort wordt er standaard 4/4 ingevuld, bij ontbrekend tempo 120, en bij ontbrekende toonsoort C groot.

In MIDI-bestanden zijn toonsoort en maatsoort van ondergeschikt belang; de muziek kan er niet anders door klinken...
Zodra je gaat noteren wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Ik zal kijken of ik maatsoorten ook in pianorol-editor kan inbouwen.

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: maatsoort bij importeren van midi-file

Ongelezen bericht door Musys » wo 28 jan 2009, 13:25

Ik heb het wijzigen van maatsoort, toonsoort en tempo inmiddels ingebouwd in de pianorol-editor.

Plaats reactie