partituur met veel balken

Vraagt u maar... (antwoorden mag uiteraard ook!)
molenaar
Berichten: 2
Lid geworden op: di 16 sep 2008, 10:04

partituur met veel balken

Ongelezen bericht door molenaar » do 06 nov 2008, 17:09

Als ik met Musicad een partituur probeer aan te maken met veel balken, zeg 11 a 12, dan loopt het programma voordurend vast. Gek genoeg werkt het bij 10 balken nog prettig. Vraag: hoe komt dit en is er wat aan te doen? Voor een serieuze orkestpartituur heb je wel tot 20 balken nodig. Is er misschien een limiet op het aantal balken gezet of is soms het een kwestie van vollopende geheugens.

Wie kan mij helpen?

Groeten, Jaap Molenaar.

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: partituur met veel balken

Ongelezen bericht door Musys » vr 07 nov 2008, 22:06

Als ik met Musicad een partituur probeer aan te maken met veel balken, zeg 11 a 12, dan loopt het programma voordurend vast. Gek genoeg werkt het bij 10 balken nog prettig. Vraag: hoe komt dit en is er wat aan te doen? Voor een serieuze orkestpartituur heb je wel tot 20 balken nodig.
Is er misschien een limiet op het aantal balken gezet of is soms het een kwestie van vollopende geheugens.
MusiCAD kan met maximaal 32 partijen in een partituur overweg; 11 of 12 zouden geen probleem mogen zijn.
Als 10 partijen wel goed werkt dan is er misschien sprake van een een partituurregel die niet meer op papier past. Een workaround kan dan zijn de noten een beetje minder hoog te maken: http://www.musicad.nl/schaling

molenaar
Berichten: 2
Lid geworden op: di 16 sep 2008, 10:04

Re: partituur met veel balken

Ongelezen bericht door molenaar » ma 10 nov 2008, 11:26

Beste Musys,

Bedankt voor de suggestie. Het blijkt inderdaad een kwestie te zijn van op de pagina passen. Als ik de schalingen aanpas, lukt het wel met meer balken. Groet, Jaap Molenaar.

quickwim
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 22:37

Re: partituur met veel balken

Ongelezen bericht door quickwim » za 22 jan 2011, 02:04

Musys schreef:
Als ik met Musicad een partituur probeer aan te maken met veel balken, zeg 11 a 12, dan loopt het programma voordurend vast. Gek genoeg werkt het bij 10 balken nog prettig. Vraag: hoe komt dit en is er wat aan te doen? Voor een serieuze orkestpartituur heb je wel tot 20 balken nodig.
Is er misschien een limiet op het aantal balken gezet of is soms het een kwestie van vollopende geheugens.
MusiCAD kan met maximaal 32 partijen in een partituur overweg; 11 of 12 zouden geen probleem mogen zijn.
Als 10 partijen wel goed werkt dan is er misschien sprake van een een partituurregel die niet meer op papier past. Een workaround kan dan zijn de noten een beetje minder hoog te maken: http://www.musicad.nl/schaling
IN versie 4 (ik dacht dat ik daar iets over had opgevangen), wordt het dan mogelijk om zonder workarounds meerdere balken onder elkaar te gebruiken? En kan er een functie voor autoschalen worden toegevoegd zodat alle balken onder elkaar passen?
Muziek kies je niet voor even, maar voor het leven.

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: partituur met veel balken

Ongelezen bericht door Musys » za 22 jan 2011, 10:59

In versie 4 (ik dacht dat ik daar iets over had opgevangen), wordt het dan mogelijk om zonder workarounds meerdere balken onder elkaar te gebruiken? En kan er een functie voor autoschalen worden toegevoegd zodat alle balken onder elkaar passen?
"workaround" is hier eigenlijk niet de goede term; hoe groter de noten hoe minder balken er op een blaadje passen, daar valt weinig aan te doen. In versie 4 (nog niet beschikbaar) kun je met <ctrl +> en <ctrl -> snel de schaling aanpassen, waarmee een deel van het probleem al ondervangen is. Ik zal eens kijken of autoschaling bij grote partituren makkelijk te realiseren is.

quickwim
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 22:37

Re: partituur met veel balken

Ongelezen bericht door quickwim » zo 23 jan 2011, 22:25

Als dat zou kunnen zou dat handig zijn. Nu loopt musicad gewoon vast wanneer je (per ongeluk) te veel partijen actief maakt en de schaling nog niet hebt aangepast.
Muziek kies je niet voor even, maar voor het leven.

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: partituur met veel balken

Ongelezen bericht door Musys » ma 24 jan 2011, 10:41

Nu loopt musicad gewoon vast wanneer je (per ongeluk) te veel partijen actief maakt en de schaling nog niet hebt aangepast.
Nog even geprobeerd met een muziekje met 25 partijen. Na schaling op 80/80 gezet te hebben krijg ik de melding dat partituur niet op papier past (klopt ook). Alleen de titel verschijnt. Als ik daarna de schaling weer terug zet naar 60/50 is het probleem weer van tafel. Ik ondervind geen vastloper ( MusiCAD 3.1 build 626).
Part25.MC
(13.91 KiB) 555 keer gedownload

quickwim
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 22:37

Re: partituur met veel balken

Ongelezen bericht door quickwim » ma 24 jan 2011, 19:32

Heel erg apart. De versie met 25 balken is geen enkel probleem. MC geeft netjes een foutmelding. Zodra ik een van mijn eigen bestanden gebruik om de schaal "verkeerd" te zetten, loopt MC vast. Ik kan helaas de fout niet gereproduceerd krijgen en dan wordt achterhalen van waar de fout kan zitten wel heel erg lastig. Ik gebruik 626.
Muziek kies je niet voor even, maar voor het leven.

Plaats reactie