drums notatie

Als je iets hebt gevonden waarvan je denkt, dat is handig, daar kan een ander ook haar/zijn voordeel mee doen.
quickwim
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 22:37

drums notatie

Ongelezen bericht door quickwim » vr 12 mar 2010, 20:53

Musicad is instaat om drums te noteren. Als 1 van de weinige programma's die in ken. Om drums te noteren zoals gebruikelijk is, kost dit wel enige moeite, maar is prima te doen. Ik probeer het hier uit te leggen.

Open eerst een patituur met 2 partijen. De sleutel maakt in principe niks uit, want die wordt toch aangepast.
mcdrum01.jpg
mcdrum01.jpg (29.33 KiB) 10236 keer bekeken
Nu komen we in de editor terecht.

Ik begin meestal met het invoeren van de hihat partij. Dat doen we dus ook. De hihat staat meestal tussen de bovenste 2 lijnen. Eventjes alles selecteren en via het trillermenu een X selecteren. Het zou er nu zo uit moeten zien:
mcdrum02.jpg
mcdrum02.jpg (13.55 KiB) 10236 keer bekeken
Hierna doen we de base en snare partij. Base staat tussen de laagste 2 lijnen en de snare tussen lijn 3 en 4. Ik heb gekozen voor in dit voorbeeld voor een vrij simpele partij.
mcdrum03.jpg
mcdrum03.jpg (17.07 KiB) 10236 keer bekeken
Omdat een drummer maar 1 regel tegelijk leest, moeten we het nu gaan samenvoegen in 1 partij. Hiervoor moet de bovenste partij omhoog gericht staan en de onderste naar beneden.

Open nu partijoverzicht via het menu. Selecteer de eerste partij en klik op de 4e functieknop (stokken omhoog). Selecteer hierna de 2e partij en selecteer de 5e functieknop (stokken naar beneden). Klik hierna gelijk op de 3e functieknop (partij in dezelfde balk als bovenstaande).
Verander ook gelijk de namen van de partijen en zet de midi naar kanaal 10 (drums).

Het zou er nu ongeveer zo uit moeten zien:
mcdrum04.jpg
mcdrum04.jpg (31.97 KiB) 10236 keer bekeken
Als we nu op OK. drukken is de partij samengevoegd.
mcdrum05.jpg
mcdrum05.jpg (10.2 KiB) 10236 keer bekeken
LET OP! Doe het samenvoegen pas als de gehele partij klaar is. Anders wordt invoeren ontzettend lastig. Of je moet constant 1 van de 2 verbergen.

Aanvullende info:

In de 2e partij:

Hi-hat voetbediening
Base voetbediening
Snare
Tomtoms

In de 1e partij:

Hi-hat
Cymbals
HI-hat open (laat dan voetbediening weg in de 2e partij)

Kijk hier voor het drumsbestand dat ik altijd gebruik, zodat de geluiden ook kloppen met het beeld.
http://nl.musicad.eu/forum/viewtopic.php?f=4&t=151
Muziek kies je niet voor even, maar voor het leven.

Plaats reactie