Invoeren van melodie met begeleidende akkoorden

Als je iets hebt gevonden waarvan je denkt, dat is handig, daar kan een ander ook haar/zijn voordeel mee doen.
rhamstra
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 20:59

Invoeren van melodie met begeleidende akkoorden

Ongelezen bericht door rhamstra » wo 21 okt 2009, 21:35

Beste Musicad gebruikers/makers,

Bij het invoeren van een rechterhand piano partij stuit ik op het volgende probleem. Het scheiden twee partijen lukt na het opvolgen van de instructies in de help goed. Echter het invoeren van een melodienoot met een bij elkaar behorend akkoord lukt mij niet. Stel een melodienoot c met daaronder een C groot akkoord, c, e, g. De melodie noot heeft de stok naar boven. De onderliggende noten krijg ik wel los van de melodie (m.b.v. <'>), maar dit worden dan allemaal aparte stemmen. Heeft iemand een tip die mij op weg kan helpen?

Vriendelijke groet, R. Hamstra

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: Invoeren van melodie met begeleidende akkoorden

Ongelezen bericht door Musys » do 22 okt 2009, 13:39

Is dit de bedoeling?
CmetCakkoord.gif
CmetCakkoord.gif (1.53 KiB) 11239 keer bekeken
Eerst de losse c zetten met <Enter>, daarna de drie akkoordnootjes met <insert>
Met <'> noten losmaken en met <ctrl-op> <ctrl-neer> de stokrichtringen aanpassen zou voldoende moeten zijn.

rhamstra
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 20:59

Re: Invoeren van melodie met begeleidende akkoorden

Ongelezen bericht door rhamstra » do 22 okt 2009, 21:57

Bedankt voor de snelle reactie. Inderdaad gaan de onderstaande kwartnoten prima. Na enig experimenteren heb ik de essentie van het probleem te pakken. Het probleem begint met achtste noten omdat de vlaggen dan los van elkaar komen te staan en zo een verwarrend beeld opleveren. Bijgevoegd screenshot toont een 6/8 -ste maat met een D mineur 9 akkoord, E, C, A, en F. De E moet een noot van 3 achtste worden, alle anderen noten één achtste. Wanneer de eerst ingevoerde noot (kleur zwart in plaats van grijs) de E is gaat dit niet omdat het programma ervan uitgaat de volgende kwart rust bij de E behoort wat niet het geval is. Het gaat goed als de eerst ingevoerde noot de C is. De kwart rust behoort nu bij de begeleidende C A en F. Bovendien kan de E apart van de groep worden afgesplitst met <'>.

Probleem dus uiteindelijk opgelost.

Groet R. Hamstra
Bijlagen
Voorbeeld_Invoeren van melodie met begeleidende akkoorden.jpg
Voorbeeld begeleidende akkoorden. Het eerste akkoord heeft als eerst ingevoerde noot de C en is zoals bedoelt. Het probleem begint als de eerst ingevoerde noot een E is.
Voorbeeld_Invoeren van melodie met begeleidende akkoorden.jpg (54.22 KiB) 11236 keer bekeken

Plaats reactie