Aangenaam

Even voorstellen...
quickwim
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 22:37

Aangenaam

Ongelezen bericht door quickwim » vr 08 mei 2009, 23:00

Hallo,

Ik ben Wim. Hobby-matig maak ik gebruik van musiCAD, zoals waarschijnlijk de meeste hier. Ik richt me volledig op slagwerk, zowel gestemd als ongestemd. Zelf componeren doe ik voor ongestemd en een klein beetje voor gestemd. Arrangeren naar xylofoon, marimba en klokkenspel doe ik graag aan de hand van MIDI bestanden.

Slagwerk gebruikt veel aangepaste tekens en notenschrift. En juist hiervoor blijkt musiCAD perfect te zijn. Ik heb nog geen enkel ander programma gevonden dat werkelijk in staat is om slagwerk af te drukken zoals het hoort. Wel heb ik aanpassingen moeten maken in GSDRUM.MIN. Standaard staat b.v. een drumstel niet op de juiste lijnen geschreven. Maar dit is tamelijk makkelijk aan te passen.

Vragen of opmerkingen over slagwerk probeer ik met alle plezier te beantwoorden. Muziek staat bij mij op de eerste plaats wat vrijetijdsbesteding betreft en ik betrek graag andere in mijn passie.
Muziek kies je niet voor even, maar voor het leven.

Ben Goossens
Betatester
Berichten: 93
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 22:29

Re: Aangenaam

Ongelezen bericht door Ben Goossens » za 09 mei 2009, 11:03

Beste Wim,

Leuk dat je zo tevreden bent over Musicad.
Ik werk al meer dan 15 jaar met dit programma en ben er ook heel erg over te spreken.
Ook ik ben amateur muzikant en schrijf hoofdzakelijk voor een saxofoongroep waar ik ook de muzikale leider van ben.
Ikzelf speel hoegenaamd geen saxofoon, maar bespeel in een fanfare het euphonium. Ook voor die fanfare heb ik wel dingen bewerkt. Vaak is het zo dat je dan de slagwerkpartijen erbij moet maken. Voor een niet slagwerker is dat veel werk, want je moet elke keer zoeken hoe je het moet noteren. Maar dankzij de mogelijkheid om ook de slagwerkpartijen terug te beluisteren kan je de grootste fouten wel verbeteren.

Ik wens jou veel succes en hoop zo nu en dan wel eens een tip van je in dit forum te lezen.

Met vriendelijke groeten,

Ben Goossens
Om te kunnen blazen, moet je zorgen dat je lucht genoeg hebt.
www.euphonia-boz.nl

quickwim
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 22:37

Re: Aangenaam

Ongelezen bericht door quickwim » zo 10 mei 2009, 22:14

Zelf ben ik begonnen met musicad te gebruiken toen de 2.0 versie verscheen. Ik heb geen idee meer wanneer dat dit was. Ik had de advertentie uit "Klank en Show" van de KNFM.

Hun advertentie vermelde toen de tijd dat het programma ook geschikt was voor het maken van slagwerkpartijen. En ze logen niet. Wat mij misschien nog meer aansprak dan dit, was het gemak waarmee het programma te gebruiken is. In vergelijking met Sibilius en Finale is dit echt kinderwerk.

Wel zie ik in de toekomst nog graag de mogelijkheid om "Jostiband" notenschrift uit te printen. Ik heb het probleem dat mijn slagwerkleerlingen (nog) geen tonen kunnen lezen. Kleurcodes zou hierin ontzettend kunnen helpen.

P.S. opmerking voor de makers van MusiCAD. Er zit nog steeds een fout in het noteren van roffels. En enkele roffel (zoals jullie die noemen) bestaat niet. Met 1 dwarsstreep op de de stok (kwartnoot), betekend dit dat het moet worden uitgevoerd als 2 achtste noten. Met 2 dwarstrepen als 4 zestienden en met 3 dwarstrepen als 32e noten (roffels). Kan dit worden aangepast? En kan voor opmerken voor foutjes en/of tekortkomingen een aparte rubriek worden aangemaakt?
Muziek kies je niet voor even, maar voor het leven.

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: Aangenaam

Ongelezen bericht door Musys » di 12 mei 2009, 14:41

Een probleempje t.a.v. muzieknotatie voor specifieke instrumenten is het gebruik van tekens voor verschillende doeleinden.
(zie bijv. non-legato v.s. tenuto.
Ook versieringen als trillers worden nogal eens verschillend uitgevoerd, afhankelijk van stijl/periode/instrument.

De 'roffeltekens' worden ook gebruikt voor tremolo-notatie voor bijv. mandoline en bouzouki. Ik heb e.e.a. nog eens nagezocht en de 'roffels' lijken meestal te betekenen dat de noot tweemaal met halve waarde, viermaal met een kwartwaarde, en achtmaal met een achtste waarde gespeeld moeten worden. Voor de drievoudige 'roffel' wordt ook wel 'zo veel mogelijk nootjes' voorgeschreven (bijv. voor viool).
Ik zal de weergave zo maken dat je beter kunt instellen wat je bedoeling is.

Wat kleurtjes a la Jostiband aangaat; stond al op het verlanglijstje.

Wat de in MusiCAD gebruikte drumnotatie betreft heb ik zo goed mogelijk aangesloten bij wat ik daarover toentertijd kon vinden. Drum/slagwerknotatie is (helaas) minder gestandaardiseerd dan wenselijk zou zijn. De notatie is grotendeels vergelijkbaar met
http://web.mit.edu/merolish/Public/drums.pdf Juist omdat er geen echte standaard is heb ik de notatie aanpasbaar gemaakt. Als je je aangepaste GSDRUM.MIN naar hier uploadt kunnen anderen daar ook gebruik van maken.

quickwim
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 22:37

Re: Aangenaam

Ongelezen bericht door quickwim » di 12 mei 2009, 23:50

Roffeltekens betekend inderdaad meestal wat u zegt. Maar indien er een kwartnoot met punt wordt genoteerd met een enkele streep erdoor, betekend dit dat er 3 achtste noten gespeeld moeten worden. En er zit zelf verschil in bij roffels of er een bindboog boven staat of niet. Bij een 3-voudige doorhaling zonder bindboog, betekend het dat het moet worden uitgevoerd als tremolo. Als er een bindboog boven staat moet het als roffel worden uitgevoerd. Dit is zeer belangrijk bij langzame tempo's. Als dit allemaal verwerkt kan worden in MusiCAD zou ik het erg knap vinden. Dan zijn jullie zeker de eerste die hierin slagen.

Dat er geen standaard notaties is voor slagwerk is een bekend probleem. Ik probeer zo veel mogelijk de gebruikelijke notatie van "de Haske" te gebruiken.

Ik heb mijn bestand toegevoegd, inclusief een bestand met een overzicht. Niet alle mogelijke slagwerkinstrumenten zijn hierin verwerkt.
MCDRUM.zip
(4.25 KiB) 563 keer gedownload
Vergeet niet om in MusiCAD het bestand te veranderen.
Opties -> Voorkeuren
MIDI-instrumenten: C:\Program Files (x86)\Musys Software\MusiCAD 3.1\GSDRUM.MIN
Muziek kies je niet voor even, maar voor het leven.

Plaats reactie