Bewerken van grote partituren

Veel Voorkomende Vragen over muziek bewerken met MusiCAD met het bijbehorende antwoord.
Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Bewerken van grote partituren

Ongelezen bericht door Musys » ma 21 mar 2011, 21:54

Als ik een partituur voor onze dirigent wil maken waar 17 verschillende instrumenten geschreven moeten worden, doe ik dat regel voor regel, steeds 6 maten voor iedere partij. Na de zesde regel wordt het al moeilijk, want dan brengt het programma de noten terug naar de vorige regels. Wat kan ik het beste doen?
Het bewerken van grote partituren waarbij geen volledige partituurregel op het scherm past kan moeizaam zijn, vooral op een scherm wat eigenlijk te klein is. Door in het partijoverzicht <F3> een aantal partijen tijdelijk onzichtbaar te maken blijft een grote partituur hanteerbaar en is op- en neer scrollen niet nodig. In de uiteindelijke partituur worden alle partijen dan weer weer zichtbaar gemaakt. Het is verstandig om in ieder geval de hoofdpartij (doorgaans de eerst ingevoerde partij, solopartij of melodie) zichtbaar te houden; deze partij is 'de baas' over de maatstrepen.

Ben Goossens
Betatester
Berichten: 93
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 22:29

Re: Bewerken van grote partituren

Ongelezen bericht door Ben Goossens » do 24 mar 2011, 10:45

Ik werk heel vaak met partituren in Musicad en om die te schrijven, schrijf ik elke partij helemaak uit.
Ik begin dis met de eerste partij die dus automatisch hoofdpartij zal zijn.
Dan kies ik onder Nieuwe Partij een nieuwe lege balk en ga daar de tweede balk in schrijven.
Heel vaak kan je een partij geheel of gedeeltelijk kopieeren naar die nieuwe partijbalk, waarbij je dan de hoogte van de noot met de + of - toets kan aanpassen.
Dat werkt het snelst.
De noten voeg ik in met een goedkoop MIDI USB keybord en tik daarmee de juiste hoogte.
De lengte van de noot kies ik vooraf op de meest voorkomende lengte.
Dan ga ik terug naar voren en met het letterkeybord van de computer voeg ik de rusten in en verander zonodig de lengte van de noot met de toetsen F5 t/m F8
Het lukt mij om op deze manier een full score voor fanfare binnen een redelijke tijd te schrijven.

Hopelijk hebben anderen iets aan deze tips.

Met vriendelijke groet,

Ben Goossens

Plaats reactie