Muziekboek maken

Veel Voorkomende Vragen over muziek bewerken met MusiCAD met het bijbehorende antwoord.
Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Muziekboek maken

Ongelezen bericht door Musys » wo 13 aug 2014, 13:29

Graag wil ik een soort muziekboek maken. Niet eens zo ingewikkeld (1 notenbalk in de vioolsleutel). Daarnaast wil ik graag muziekstukjes erin plakken die ik op een alternatieve manier heb genoteerd (alleen letters en cijfers in Windows Word).
MusiCAD biedt beperkt ondersteuning voor het maken van muziekboeken. Er zijn twee benaderingen mogelijk.

Als je muziekboek vooral uit tekst bestaat kun je beste gebruik maken van een tekstverwerker waarbij je muziekfragmenten als afbeelding in je tekst plakt. Je kunt met knippen en plakken (bijvoorbeeld met het in Windows 7 aanwezige knipprogramma 'SnippingTool' ) een heel eind komen. Eventueel genereer je eerst plaatjes in optimale resolutie [Opslaan als .png] en bewerk je de plaatjes vervolgens met fotobewerkingsprogramma zoals GIMP of PaintBrush.

In plaats van het SnippingTool (niet op iedere computer aanwezig) kun je ook met <PrintScreen> of <Alt-Printscreen> het hele scherm resp. venster als plaatje op het kladblok zetten en met PaintBrush het gewenste stuk eruit knippen en dat vervolgens in je tekstverwerker plakken.

Als je beoogde muziekboek vooral muziek bevat kun je in MusiCAD muziek stukjes tekst opnemen (tekstblok). Dit kan uitsluitend onopgemaakte tekst zijn.

Het is ook mogelijk meerdere muziekstukken in MusiCAD zelf te voorzien van extra titelregels, zie daarvoor bij sectie.

Ook kun je in MusiCAD weer elders gemaakte plaatjes gebruiken (bijvoorbeeld voor alternatieve notatie).

Plaats reactie