Rusten verwijderen

Veel Voorkomende Vragen over muziek bewerken met MusiCAD met het bijbehorende antwoord.
JA Scheltens
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 22:20

Rusten verwijderen

Ongelezen bericht door JA Scheltens » za 26 jan 2013, 15:26

Hallo,
Ik ben een vrij nieuwe gebruiker. Ik heb jaren met Finale gewerkt. Ik vind de help en de handleidingen van Misicad erg goed en duidelijk. Compliment!
Ik heb, als beginner echter vaak vragen waarop ik het antwoord maar niet kan vinden wat ik ook intyp als zoekargument.
Ik heb nu zo'n probleem. Ik heb de rechterhand van een pianostuk ingevoerd. Gaat allemaal heel soepel incl. triolen, voorslagen etc.
Toen de linker hand. Die balk is leeg behalve dan dat er in iedere maat een hele rust staat. Ik kan dan één achtste noot invoeren en dan is de maat vol. De tweede noot komt in de tweede maat terecht.
Ik weet niet waar die rusten vandaan komen en ik weet ook niet hoe ik ze weg moet krijgen. In alle (heel goede) voorbeelden komt dit probleem niet voor.
Rusten verwijderen komt in de help ook niet voor.
Hoe moet dit?
Vrgr
Joop Sch.

Ben Goossens
Betatester
Berichten: 93
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 22:29

Re: Rusten verwijderen

Ongelezen bericht door Ben Goossens » di 29 jan 2013, 12:18

Beste Joop,

Je gebruikt ongeveer dezelfde manier van invoeren als ik.
Ik werk met partituren met 6 balken of meer.
Ik begin met de eerste balk in te vullen. Is die klaar maak ik een nieuwe partij aan (dat hoeft niet als je een piano opmaak heb geselecteerd).
In die nieuwe partij staan rusten, maar dat is geen probleem, want nadat je die nieuwe partij van het begin afaan hebt geschreven, zijn al die rusten opgeschoven naar het einde van die partij.
Als je dan de cursor op de eerste van die rusten zet en de DEL toets ingedrukt houd verwijderen op die manier alle rusten.
Jouw tweede probleen is de manier van invoeren. In de werkbalk, bij het bewerken van de partij, is er een knop die je laat kiezen tussen invoegmodus of overschrijmodus. Als je daar op klikt en nogeens probeert om de noten in de onderste balk te schrijven, zal het waarschijnlijk wel lukken.

Met vriendelijke groet,

Ben Goossens
Om te kunnen blazen, moet je zorgen dat je lucht genoeg hebt.
www.euphonia-boz.nl

JA Scheltens
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 22:20

Re: Rusten verwijderen

Ongelezen bericht door JA Scheltens » di 29 jan 2013, 17:20

Hallo Ben,
Dank voor je antwoord, maar ik begrijp niet alles: Je zegt: want nadat je die nieuwe partij van het begin af aan hebt geschreven, ...etc.
Ik neem aan dat je daar mee bedoelt: de nieuwe partij hebt ingevoerd.
Maar ik krijg niets ingevoerd: alleen één achtste noot in de eerste maat, de rust blijft gewoon (grijs) staan en de volgende achtste gaat naar de tweede maat etc. De rusten schuiven bij mij dus helemaal niet, ze zitten muurvast, zal ik maar zeggen. De DEL knop ingedrukt houden werkt ook niet, want dan ontstaat er een soort 'loop': hij blijft eindeloos aan het verwijderen zonder dat er iets verwijderd wordt! Ik kom niet van die rusten af en kan dus niets invoeren!
Ik heb piano solo als partij gekozen, dus ik krijg meteen twee noten balken.
Komen we zo verder?
Bij voorbaat dank!
Vrgr
Joop

JA Scheltens
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 22:20

Re: Rusten verwijderen

Ongelezen bericht door JA Scheltens » di 29 jan 2013, 17:24

Hallo Ben,
Nog even: de invoeg mode aan of uit zetten verandert niets aan mijn probleem. Per achtste verschijnen er twee puntjes achter die rusten.
Helpt dat nog?
Vrgr
Joop

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: Rusten verwijderen

Ongelezen bericht door Musys » zo 03 feb 2013, 19:51

In iedere partituur (en een pianopartij uit twee balken wordt door MusiCAD ook als partituur gezien) moeten alle partijen precies even veel nootduur hebben. MusiCAD vult daartoe standaard partijen aan met "zachte" rusten totdat ze weer even lang zijn. Proberen die zachte rusten weg te halen gaat niet lukken; ze worden meteen weer aangevuld. In een tweede of volgende partij tik je nieuwe noten dus altijd over bestaande zachte rusten heen.

De cursor staat na het invoegen van een noot over zo'n rust net achter de juist ingevoerde noot. Dis is waarschijnlijk niet altijd optimaal waardoor je de neiging hebt om de volgende noot in de verkeerde maat te plaatsen.

Onder [Opties|wijziginstellingen|aanvullen_met_rust] kun je overigens voorkomen dat die rusten worden toegevoegd; je moet dan wel zelf er voor zorgen dat de partijen precies even lang blijven.

Zie ook: voorbeelden_-_partituur

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: Rusten verwijderen

Ongelezen bericht door Musys » vr 08 feb 2013, 16:56

Nu ik de muziek heb, zie ik na wat proberen de waarschijnlijke bron van de problemen. :-s
Bij openen sputterde MusiCAD al over de eerste maat. De tweede partij is (heel) veel korter en heeft een harde maatstreep na 3 noten. Dat is op zich geen probleem zolang autocorrectie aan, en invoegmodus uit staat. MusiCAD zal dan rusten en maatstrepen toevoegen op de benodigde plekken in de partituur. De linkerhandpartij schrijf je vervolgens 'over' de rusten heen.

Als je in een partituur met harde maatstrepen een partij bijmaakt, en de wijziginstellingen staan wat ongelukkig (autocorrectie uit, invoegmodus aan ) gebeuren er allerlei vreemde en onbedoelde dingen.

Tekst na de eindmaatstreep kan in een partituur ook voor problemen zorgen.

Waarschijnlijk gaat e.e.a. na terugzetten van de standaardinstellingen een stuk beter.

Plaats reactie