gsdll_init -13 bij opslaan als PDF

Vragen over foutcodes in MusiCAD
Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

gsdll_init -13 bij opslaan als PDF

Ongelezen bericht door Musys » wo 26 okt 2011, 14:28

Ik kon altijd mijn musicad-bestanden (musicad 3) ook opslaan als pdf (via bestand - opslaan als). Dat werkte probleemloos. Gisteren weigerde het programma echter en vandaag kreeg ik opnieuw een foutmelding (namelijk exit code 13 met in een textscherm gsdll_init returns -13). Wat gaat er mis?
De installatie van GhostScript is op de een of andere manier in het ongerede geraakt.
Een paar mogelijke oorzaken:
  • gebruik van een voor GhostScript onbruikbaar font in een MusiCAD muziekje
  • niet (meer) bereikbaar zijn van een door MusiCAD gebruikt standaard font (Arial, Times New Roman, Courier New)
  • installatie van een andere GhostScript versie
Mogelijke oplossingen:
  • terugzetten van 'standaardinstellingen' met de groene knop
  • herinstallatie van MusiCAD
  • controleer daarna of een meegeleverd demo-muziekje wel goed naar pdf omgezet wordt.
  • controleer of er in het niet-als-pdf-op-te-bewaren-muziekje ongebruikelijke fonts en/of tekens gebruikt worden. Vervang eventuele 'exotische' fonts door een van de standaards fonts.
  • inspecteer het postscript bestand MCPrint.ps (voor de precieze locatie kijk in [Opties|Voorkeuren|Diversen]) om te zien welke fonts er daadwerkelijk gebruikt worden.
    De op 1 na laatste regel hoort er ongeveer er uit te zien als als:
    %%DocumentFonts: (arial.ttf) (mcdiagrm.ttf) (musicadc.ttf) (times.ttf)
    Als de betreffende fonts niet gevonden worden kan de genoemde fout ontstaan. MusiCAD verwacht niet-MusiCAD fonts in de windows font-map.
  • stuur het probleemveroorzakende MusiCAD-bestandje op...

Plaats reactie