Fout "onbekende macro" tijdens opstarten

Vragen over foutcodes in MusiCAD
Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Fout "onbekende macro" tijdens opstarten

Ongelezen bericht door Musys » vr 11 jan 2008, 22:19

Tijdens starten van MusiCAD zal het programma het laatst geopende muziekstuk opnieuw proberen te laden.
Als er met dat muziekstuk onverhoopt iets mis is kan dat problemen geven... :?
Een muziekbestand met een ongeldige macro daarin zal bij opstarten van MusiCAD een foutmelding geven.

MusiCAD gebruikt macro's in kop- en voetteksten. Alle symbolen die worden voorafgegaan door een dollar-teken worden gezien als macro, en bij weergave vervangen door de betreffende inhoud: zo wordt $T vervangen door de titel zoals ingevuld onder titelgegevens. Een tweede soort macro ziet eruit als $(MACRONAAM). Hiermee kunnen alle MusiCAD instellingen ook als tekst gebruikt worden.

Er zijn twee mogelijkheden om het probleem op te lossen:
  • zorg dat er geen ongeldige macro's gebruikt worden; controleer daartoe de kop- en voetteksten (zet standaard in het dialoogvenster terug)
  • zorg dat het probleemveroorzakende bestand niet meer opgeroepen wordt bij starten.
Om MusiCAD te instrueren om het laatste bestand niet te openen kun je verschillende dingen doen:
  • dubbelklik in de verkenner op een ander MusiCAD-bestandje;
  • Op de opdrachtregel de optie /N toevoegen: (rechtsklikken op het MusiCAD-icoontje, naar eigenschappen, en op de regel achteraan /N toevoegen;
  • als MusiCAD na foutmelding wel goed opstart kun je dit ook onder [Opties|Voorkeuren|Bestanden|Laatste melodie] uitzetten.
Een geheel andere mogelijke oorzaak zou kunnen liggen aan een installatie op een (bedrijfs)server waarbij de gebruikersbestanden in een servermap staan en deze map aangeduid wordt met een naam waarin een dollarteken voorkomt: \\myserver\home$\myname\appdata.
In MusiCAD 4.1 lijkt dit mogelijke probleem niet meer voor te komen.

MaraO
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 dec 2011, 15:36

Re: Fout "onbekende macro" tijdens opstarten

Ongelezen bericht door MaraO » do 07 dec 2023, 17:21

Het is weer bijna Kerst en dus gaan we weer Kerstliederen oefenen.
En dus geeft MusiCad weer problemen
dit is wat ik zie bij openen van MusiCad of een lied: Unknown macro, myscoresures
Ik heb gedaan wat je bij deze fout aanraadde, de liederen staan niet op een bedrijfsserver, dat is dus makkelijk
1. • dubbelklik in de verkenner op een ander MusiCAD-bestandje - resultaat NIETS
2 .• Op de opdrachtregel de optie /N toevoegen: (rechtsklikken op het MusiCAD-icoontje, naar eigenschappen, en op de regel achteraan /N toevoegen; Resultaat: op welke regel? de naam wordt hierdoor ongeldig, op elke regel waar ik /N achter kan toevoegen - resultaat NIETS
3 . • als MusiCAD na foutmelding wel goed opstart kun je dit ook onder [Opties|Voorkeuren|Bestanden|Laatste melodie] uitzetten. Aangezien MC niet opstart, helemaal niet, alleen een vierkantje met het MC logo en verder komt ie niet, is ook hier - resultaat NIETS
Inloggen werkte ook niet, inlognaam werd niet herkend, icm wachtwoord nee, en dan kan ik in het engels verder gaan, en moet een vraag in het engels beantwoorden die constant fout beantwoord wordt, mogelijk omdat ik de zinnen: How many flags is a sixteenth note notated with en
How many notelines does a staff contain (number in writing) niet goed begrijp, vertaal
Kortom, het is weer zo ver, straks koor en MusiCad doet het weer niet, het is weer Kerst.
Iemand een reactie waar ik iets aan heb aub?
Alvast bedankt, ik ga nu naar koor

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: Fout "onbekende macro" tijdens opstarten

Ongelezen bericht door Musys » do 07 dec 2023, 20:44

MaraO schreef:
do 07 dec 2023, 17:21
1. dubbelklik in de verkenner op een ander MusiCAD-bestandje - resultaat NIETS
Dat suggereert dat MusiCAD niet (meer) aan de .mc extensie gekoppeld is. Herinstallatie zal dat verhelpen.
MaraO schreef:
do 07 dec 2023, 17:21
2 .Op de opdrachtregel de optie /N toevoegen: (rechtsklikken op het MusiCAD-icoontje, naar eigenschappen, en op de regel achteraan /N toevoegen; Resultaat: op welke regel? de naam wordt hierdoor ongeldig, op elke regel waar ik /N achter kan toevoegen - resultaat NIETS
Lijkt erop dat er geen spatie voor /N staat.
zie https://nl.musicad.eu/wiki/Vvv_fouten
MaraO schreef:
do 07 dec 2023, 17:21
3 . als MusiCAD na foutmelding wel goed opstart kun je dit ook onder [Opties|Voorkeuren|Bestanden|Laatste melodie] uitzetten.
Aangezien MC niet opstart, helemaal niet, alleen een vierkantje met het MC logo en verder komt ie niet, is ook hier - resultaat NIETS
Niet van toepassing aangezien MusiCAD kennelijk niet (meer) normaal opstart. Herinstallatie zou wel eens kunnen helpen.
MaraO schreef:
do 07 dec 2023, 17:21
Inloggen werkte ook niet, inlognaam werd niet herkend, icm wachtwoord nee, en dan kan ik in het engels verder gaan, en moet een vraag in het engels beantwoorden die constant fout beantwoord wordt, mogelijk omdat ik de zinnen: 'How many flags is a sixteenth note notated with' en 'How many notelines does a staff contain (number in writing)' niet goed begrijp, vertaal
Deze vragen (hoeveel vlaggetjes heeft een zestiende noot, hoeveel lijnen heeft een notenbalk) zijn bedoeld om te voorkomen dat een bot-programmaatje de site zomaar vol spamt zoals meer dan eens gebeurd is. Op het Engelstalige forum komen de vragen in het Engels, hier zou dan gewoon Nederlands moeten zijn.

MaraO
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 dec 2011, 15:36

Re: Fout "onbekende macro" tijdens opstarten

Ongelezen bericht door MaraO » wo 07 feb 2024, 00:43

Wat fijn dat er toch een reactie staat.
Ik heb alle MusiCad verwijderd en ge-oninstalleerd, dus alle MC is weg.
Ik heb aangegeven belangstelling te hebben en ontving een link
Ik klik op de link en het programma gaat zichzelf op mijn computer zetten, tot: (toch jammer dat print screens hier niet komen), het scherm is blauw, linksboven staat MusiCad 4.0, in het midden staat het bekende schermpje met 'bezig met installeren, op uw computer, een ogenblik aub....' en 'Installatie voltooien met de bekende groene balk, én 'pjoep' daarover heen een klein bordje met 'Unknown macro MYSCORESURES'. Oke.
Ik kan op 'Oke' drukken wat ik wil, dan moet ik straks weer naar taakbeheer om handmatig al die MC's te beeindigen

Dus helaas, zelfs een nieuwe installatie lost dit niet op, waarom gebeurt dit, wat is dit, hoe los ik dit op. Is mijn Eset beveiliging opeens dit aan het tegenhouden en moet ik Eset vertellen dat dit een veilig programma is?

Graag weer een reactie en alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten, Mara Ooievaar

Gebruikersavatar
Musys
Betatester
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 23:48

Re: Fout "onbekende macro" tijdens opstarten

Ongelezen bericht door Musys » do 08 feb 2024, 13:34

Wat fijn dat er toch een reactie staat.
;-)
toch jammer dat print screens hier niet komen
forum ondersteunt plaatjes wel...
Is mijn Eset beveiliging opeens dit aan het tegenhouden

Zou goed kunnen...
en moet ik Eset vertellen dat dit een veilig programma is?
Lijkt me wel
Dus helaas, zelfs een nieuwe installatie lost dit niet op, waarom gebeurt dit, wat is dit, hoe los ik dit op.
MusiCAD veronderstelt alle bestanden aanwezig te zijn op locaties als
C:\users\Mara\Mijn documenten\Mijn bladmuziek
etc. Op installaties waar OneDrive actief is worden verborgen mappen gebruikt (eindigend op $).
Locaties waarin een $-teken voorkomt zullen problemen geven; MusiCAD interpreteert die als een macro...
De 'Unknown macro' meldingen krijg je telkens wanneer MusiCAD zo'n map-met-dollar-teken interpreteert, en dat kunnen er een heel stel (stuk of twintig) zijn.

Waarschijnlijk zal een nieuwere versie van MusiCAD e.e.a. verhelpen:
https://beta.musicad.nl

P.S. Een eerdere reactie is verdwenen vanwege een databasefout; ik heb de backup van 07-02-2024-03:03 terug moeten zetten...

Plaats reactie